Pol Ghesquière is Gewoon Hoogleraar Orthopedagogiek (leerstoornissen - deontologie en beroepsethiek) aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op de cognitieve factoren gelinkt aan dyslexie en dyscalculie en hun neurobiologische basis, screening en diagnostiek bij specifieke leerproblemen, effectieve instructie en remedial teaching voor kinderen met lees-, spelling- en rekenproblemen. Als voorzitter van het Netwerk Leerproblemen Vlaanderen en als lid van het wetenschappelijk adviesorgaan van Dyslexia International (een NGO erkend door UNESCO), probeert hij ook beleid en praktijk ten aanzien van kinderen, jongeren en volwassenen met een leerstoornis, in het bijzonder dyslexie, te beïnvloeden en te inspireren. In het boek, geschreven met Walter Hellinckx, “Als leren pijn doet… Kinderen met een leerstoornis opvoeden en begeleiden” (Acco, 2018) heeft hij geprobeerd om zijn wetenschappelijke inzichten te vertalen voor ouders en leerkrachten.