Grip krijgen op klimblessures: behandeling van hand- en elleboogblessures eigen aan de klimsport

Boulderen en sportklimmen winnen de laatste jaren sterk aan populariteit. De sport is laagdrempelig, sociaal en sinds 2021 Olympisch vertegenwoordigd, maar niet geheel zonder risico. De klimmende atleet krijgt belastingen op de vingers (en bij uitbreiding het gehele bovenste lidmaat) te verduren die nagenoeg uniek zijn voor de sport, met kenmerkende letsels tot gevolg. Deze navorming is opgebouwd rond een korte introductie van de relevante klimtechnieken en hun biomechanica in de hand, gevolgd door twee klinische topics namelijk pulleyblessures en diverse elleboogpijn, waarbij de pathofysiologie, classificatie/diagnostiek en het revalidatieproces worden doorlopen. De topics worden interactief gebracht met bijzondere aandacht voor specifieke oefenmaterialen en relevante casuïstiek.

Leerdoelen:

1. Deelnemers krijgen inzicht in de biomechanica van specifieke klimtechnieken;

2. Deelnemers kunnen de link leggen tussen biomechanica en gerelateerde pathologie;

3. Deelnemers kunnen een behandeltraject op maat opstellen voor specifieke pulley- en elleboogblessures bij klimmers, naargelang de ernst van het letsel;

4. Deelnemers zijn bekend met specifieke functionele oefenmaterialen gericht op de klimmende populatie, en kunnen deze veelzijdig inzetten.

Doelgroep:

Handtherapeuten, kinesitherapeuten met bijzondere professionele interesse in de klimsport

Koffiepauzes, lunch en cursusmateriaal zijn inbegrepen tijdens de on campus cursusdag.

Betalen via kmo-portefeuille: 30% korting (aangevraagd, eerdere editie goedgekeurd). ACREHAB - DV.O103194. Zie voorwaarden op onze infopagina.

PQK - accreditatie voor kinesitherapeuten (goedgekeurd):

• Algemeen kwaliteitslabel: 14 punten

Schrijf je hier in voor lessen uit deze cursus

€ 270,00
Eventuele kortingsprijs afh. van uw profiel (zie winkelmandje)