Tools om jezelf mentaal te coachen als zorgprofessional
Beschrijving
Als zorgverlener dragen we vaak vele verantwoordelijkheden, of we nu werken in een privépraktijk of in een ziekenhuisomgeving. Gedurende de jaren ontwikkelen we als individuen een bepaalde manier van omgaan met onszelf en anderen, wat soms uitdagend kan zijn. In ideale omstandigheden functioneren we goed dankzij onze kwaliteiten, maar wanneer we te veel taken tegelijk moeten balanceren, komen onze minder sterke kanten soms naar voren.
Hoe kunnen we als zorgprofessionals meer controle krijgen over deze situatie? Hoe reageren we eigenlijk onder stress? Wat denken en voelen we dan? Waarom blijven we soms vastzitten in negatieve gedachten? Piekeren we en lijkt geen enkel scenario haalbaar? Voelen we ons gefrustreerd of machteloos omdat we niet in staat zijn anderen duidelijk te maken hoe we iets zien? We erkennen onze eigen kwaliteiten maar zijn ons ook bewust van hun valkuilen. Wat zijn mijn sterke punten als mens, maar ook mijn zwakke punten in een professionele omgeving? En wat kan ik doen om zowel op korte als op lange termijn meer professionele voldoening te vinden? Deze vragen proberen we samen met jou te beantwoorden tijdens onze nascholingsdag.
Tijdens deze opleidingsdag analyseren we ons eigen denken, voelen en handelen als individu in een werk-gerelateerde situatie. Door onze manier van functioneren in verschillende situaties onder de loep te nemen, kunnen we patronen herkennen en begrijpen. Hoe beïnvloedt mijn reactie mijzelf, mijn patiënten, mijn collega's en andere professionele contacten? En hoe kan ik dit op een andere manier benaderen? Na zelfreflectie en -analyse gaan we op zoek naar tools om oplossingsgericht te handelen in verschillende contexten. Het resultaat hiervan is meer inzicht, meer focus en meer tijd en ruimte voor jezelf, wat leidt tot een betere prestatie als individu en als professional. Het is een praktische ‘down to earth’ gerichte dag, waar je als deelnemer bewust wordt gemaakt van jouw manier van omgaan met persoonlijke en professionele situaties zowel in relatie tot jezelf als tot anderen. Je leert direct en zeer concreet hoe je uitdagende situaties op een constructieve manier kunt aanpakken. Om voldoende aandacht te kunnen besteden aan de individuele behoeften van de deelnemers, kiezen we bewust voor een beperkte groep deelnemers.
Leerdoelen:
- De deelnemer heeft inzicht in zijn/haar eigen emoties en gedachten in relatie tot de professionele omgeving;
- De deelnemer heeft inzicht in hoe diens reacties overkomen bij personen (patiënten, collega’s, etc.) uit zijn/haar omgeving.
- De deelnemer kan omgaan met eigen gedachten, emoties en gedrag, waardoor de communicatie met patiënten en andere zorgprofessionals meer efficiënt verloopt.
Doelgroep:
Kinesitherapeuten, ergotherapeuten, audiologen, logopedisten en (huis)artsen-specialisten.
Opmerkingen
Koffiepauzes, lunch en cursusmateriaal zijn inbegrepen tijdens deze 'on campus' vormingsdag. Opgelet wanneer u >5 werkdagen voor de start inschrijft op deze vorming kunnen we enkele een digitale syllabus voorzien.
Betalen via kmo-portefeuille: komt niet in aanmerking voor de KMO-portefeuille.
PQK - accreditatie voor kinesitherapeuten toegekend:
- Algemeen kwaliteitslabel: 14 punten
Indien u als arts deelneemt en accreditatie wenst gelieve ons vooraf aan de activiteit hieromtrent te contacteren.