(De)motiverende behandelstijlen: de zelfdeterminatietheorie in de praktijk

Motivatie is cruciaal bij het revalideren van je patiënt. Heel vaak worden patiënten gemotiveerd door externe factoren. Motivatie wordt pas duurzaam wanneer een patiënt ook vrijwillig gemotiveerd wordt. Binnen deze nascholing gaan we aan de slag met de 'zelfdeterminatietheorie’, een wetenschappelijk onderbouwde motivatietheorie. Aan de basis van deze theorie liggen drie basisbehoeften die iedereen nodig heeft: autonomie, verbondenheid en competentie. Het bevredigen van de autonomie, de verbondenheid en de competentie van een patiënt zal leiden tot vrijwillige motivatie wat op zijn beurt leidt tot betere uitkomsten op vlak van gedrag, gezondheid en mentaal welzijn. Tijdens de navorming krijg je inzicht in jouw eigen (de)motiverende behandelstijl en krijg je praktische tips om te werken aan een motiverende behandelingsstijl zodat dit toegepast kan worden binnen jouw eigen therapeutische context. Het toepassen van een motiverende behandelingsstijl bij het revalideren van patiënten kan een cruciale rol spelen in het blijvend motiveren van de patiënt, en een gemotiveerde patiënt leidt tot een gemotiveerde therapeut. 

Deze lezing werd georganiseerd binnen de activiteiten rond de 'Week van de Kinesitherapeut' dewelke plaats vonden aan UGent en UZ Gent. Deze lezing geldt als een alternatief voor de patiëntenbevraging voor kinesitherapeuten die werkzaam zijn in een ziekenhuis, een revalidatiecentrum, een woonzorgcentrum of een andere zorginstelling. De lezing werd georganiseerd voor kinesitherapeuten actief aan UGent en UZ Gent, maar collega's van andere zorginstellingen of met interesse voor het onderwerp zijn hierop eveneens welkom.

Leerdoelen:

  • De deelnemer kan de zelfdeterminatietheorie uitleggen; 
  • De deelnemer kan de zelfdeterminatietheorie toepassen binnen het coachend/behoefteondersteunend behandelen van patiënten;
  • De deelnemer kan de eigen (de)motiverende behandelstijl en het behoefteondersteunend behandelen van patiënten kritisch benaderen. 

Doelgroep:

  • Je bent kinesitherapeut, ergotherapeut, logopedist, audioloog, sport- en bewegingswetenschapper, sportcoach, personal trainer of hebt interesse in motiverende behandelstijlen;
  • Je werkt hoofdzakelijk als zorgprofessional in een zorginstelling (ziekenhuis, WZC, revalidatiecentrum, etc.);
  • Je bent niet in de mogelijkheid om een patiëntenbevraging te doen.

U kan deze lezing dewelke live doorging op 09/11/2024 uitgesteld bekijken via ons leerplatform (duur 1u10min). U kan hiervoor nog een bestelling plaatsen tot 31/12/2024. Zodra uw inschrijving voltooid is, ontvangt u een e-mail met uw toegangsgegevens. Zodra u toegang heeft tot het leerplatform, blijven de lesmaterialen onbeperkt toegankelijk gedurende 14 dagen. Tijdens deze periode kan u het videomateriaal in één keer bekijken of kan u de video pauzeren en terug starten op verschillende momenten en dit zo vaak u wenst. Op het leerplatform kan u 5 inhoudelijk vragen beantwoorden met juist of fout voor het bekomen van PQK-accreditatie als alternatief patiëntenbevraging. U wordt door ons op de hoogte gebracht van de uitkomst, wanneer u hierbij 3 of meer vragen correct heeft worden de accreditatie automatisch aan uw PQK-portfolio toegevoegd.

We wensen u een leerrijke online navorming toe!

PQK - accreditatie voor kinesitherapeuten: 'Alternatief patiëntenbevraging'. 

Schrijf je hier in voor lessen uit deze cursus

PQK Alternatief patiëntenbevraging - (De)motiverende behandelstijlen: de zelfdeterminatietheorie in de praktijk

Online beschikbaar

Inschrijven

Prijs
€ 40,00
Eventuele kortingsprijs afh. van uw profiel (zie winkelmandje)